UdskrivPDFSendDel
Almanak
Gå en dag tilbage24-04-2014Gå en dag frem
I skovbryn og hegn kan du være heldig at finde almindelig guldstjerne – en lille løgplante med fine grøn-gule blomster.
 

udeskolelærere søges til forskningsprojekt

Af Mads Bølling, forskningsmedarbejder ved Center for Science Didaktik

Send os gerne nyheder om udeskole
Er du erfaren udeskolelærer i Natur/teknik på mellemtrinnet, har du mulighed for at bidrage til dansk forskning om udeskole til glæde for fremtidig praksis. Vi søger fire lærerteams til interview om undervisningssteders betydning for drenges interesse for naturvidenskabelige fag. Interviewene vare 1-2 timer og vil foregå i februar 2012 på jeres skole.
 
udeskolebørn
 
Udeskolelærer søges. Foto: Mads Bølling.

om undersøgelsen

I et specialeprojekt fra Aarhus Universitet, tidligere Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, undersøges fagdidaktiske valg af undervisningssteder i udeskole. Hensigten er at undersøge, hvordan forskellige undervisningssteder uden for skolen kan bidrage til drengeelevers interesse for naturvidenskabelige fag.
 
I undersøgelsen interviewes både lærerteams og drengeelever. Under interviewene vises korte film fra udeskole-praksis på forskellige undervisningssteder. Undersøgelsen omhandler udeskole, der praktiseres i urbane miljøer.

kontakt

Er du interesseret i at blive interviewet og bidrage til dansk forskning om undervisningssteders betydning i udeskole, bedes du kontakte Mads Bølling på e-mail speciale@ry80.dk. Deltagerne vil blive anonymiseret i specialet og artikler.

følgeforskning

Undersøgelsen er en del af følgeforskningen på projektet ’Ud med skolen’, der er et samarbejde mellem Søndermarkskolen på Frederiksberg og Professionshøjskolen Metropol, finansieret af Nordea- fonden. Projektet følges af et forskerteam fra Københavns Universitet under ledelse af Peter Bentsen og Erik Mygind.

læs mere

Opstart af projektet ’Ud med skolen
Foto: Frank Juel Pedersen
RESUME
Udeskolelærere på mellemtrinnet søges til interview i forbindelse med forskningsprojekt.